Senin, 09 November 2015

Aku Berjuang, Aku yang Berhutang


Sebentar lagi mereka memperingati
Sebentar lagi mereka merayakan
Sebentar lagi pekik merdeka mengisi hari
Sebentar lagi yel-yelmu diteriakkan
Sebentar lagi…
*
Lagi… aku dihadapkan
Lagi… rengkuh rasa masa kelam
Lagi… remuk jiwa mengingatkan
Lagi… sesak diri kian dalam
Lagi…
*
Kadang diri bertanya, untuk apa kami berjuang?
Jika tahu rumah tiada penerang
Kadang diri bertanya, untuk apa kami berkorban?
Jika tahu buruknya nasib ke depan
Kadang diri bertanya, untuk apa kehilangan keluarga terkasih?
Jika tahu diri kian tersisih
Kadang diri bertanya, tidakkah semuanya berharga?
Jika tahu diri harus nelangsa
Kadang diri bertanya, mengapa tiada sudi mengenang?
Bahkan badan dililit hutang
*
Aku berjuang aku yang berhutang

_____________________________________
Untukmu para PEJUANG, maafkan kami yang tak mampu ‘mengenang’.
Tidak lagi ada penjajah memang, namun titipan dikuasai niat yang dulu pernah kalian buang, demi anak-cucu hidup tenang, tapi kini miris berkalang.
_____________________________________
Menyambut Hari Pahlawan 10 November

2 komentar: